Morgen naar huis.

29 januari 2019 - Banjul, Gambia

24EE5BB5-F00F-4104-AD15-AA28769778F3

Lieve lezers,

De afgelopen week hebben we weinig van ons laten horen. Helaas waren we beide niet zo lekker in orde. Shanna was geveld door een verkoudheid en Babs door een buikgriep.. Sinds vandaag gaat het gelukkig weer beter :)

Het project komt goed van de grond en loopt goed. Buba (arts), Kadessa (verpleegkundige), Yoko (verpleegkundige) gaan de zorg voortzetten als wij terug zijn in Nederland. Vandaag gaan we met hun evalueren en de puntjes op de i zetten.

Afgelopen maandag hebben wij met een verslaggever uit Gambia gesproken. Hij heeft ons verhaal aangehoord en daarmee hebben wij de krant in Gambia gehaald!! Het stukje kunnen jullie lezen op:

Ter correctie, de verslaggever is vergeten te vermelden dat Buurtzorg Nederland dit project mede gesponsord heeft. Hiervoor zijn wij onzettend dankbaar, vandaar de reden dit nogmaals hier te benoemen :)

Afgelopen woensdag hebben we het grootste en beste ziekenhuis van Gambia bezocht. We hebben 2 dozen met kathermateriaal gedoneerd en nadien kregen we een rondleiding. Het is een verschil van dag en nacht met de ziekenhuizen die wij gewend zijn..

- Een intensive care waar 15 man bij elkaar op 1 kamer liggen en waar niemand wordt gemonitord, want ze hebben de middelen niet.

- Een operatiekamer waarbij het plafond kapot is en naar beneden dreigt te vallen. Even ter vergelijking;  in NL gaat een ok. al niet door als er een vlieg rondvliegt wegens hygiënische voorwaarden.

- Ze hebben wel een MRI en een CT scan tot hun beschikking. Zo innovatief als ze hier zijn, worden de foto’s gedroogd voor de ventilator van de airco die buiten staan.

- Iedere dag wordt er vers eten bereidt. We kwamen hier binnen en werden direct onpasselijk. Een gigantische vislucht hing daar rond en er vlogen honderden vliegen..

- Regelmatig worden er operaties op het laatste moment afgezegd doordat er geen hechtdraad is. Zelfs operaties die direct nodig zijn. Deze mensen sterven dus, omdat er geen hechtdraad aanwezig is!!

De rondleiding heeft ons nog meer doen beseffen dat de gezondheidszorg in Nederland goed is! Daarbij kwam ook steeds meer het besef dat als we iets ernstigs zouden krijgen, wij het eerste de beste vliegtuig naar Europa zouden pakken..

Doordat we ons niet lekker voelde, zijn we niet mee gegaan naar het oosten. Daarom hebben wij vanochtend de laatste babykleding uitgedeeld in verschillende dorpen! Iedereen bedankt voor het doneren van de kleding, hiermee hebben we weer vele kinderen blij kunnen maken.

Morgen vliegen we weer naar huis. We hebbben onwijs genoten van de afgelopen drie weken en kunnen zeggen dat ons project hier geslaagd is. Hopelijk blijft de zorg ook gecontinueerd als wij in Nederland zijn :)

Liefs Shanna en Babs

1. Femke:
    29 januari 2019
    Wat een goed werk doen jullie toch! En ook nog eens de krant gehaald, hoe gaaf!! ♡ fijne terugreis!!